Family Khairul Rashidi: Dosa Dosa Besar dan Alamat Nifak

Dosa Dosa Besar dan Alamat Nifak

عن عبد الله بن مسعود قال : قَالَ رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الذَّنْبِ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ قَالَ أَنْ تَدْعُوَ لِلَّهِ نِدًّا وَهُوَ خَلَقَكَ قَالَ ثُمَّ أَيٌّ قَالَ ثُمَّ أَنْ تَقْتُلَ وَلَدَكَ خَشْيَةَ أَنْ يَطْعَمَ مَعَكَ قَالَ ثُمَّ أَيٌّ قَالَ ثُمَّ أَنْ تُزَانِيَ بِحَلِيلَةِ جَارِكَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ تَصْدِيقَهَا { وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا } الْآيَةَ

Maksud Hadith:
Daripada Abdullah bin Mas’ud r.a. katanya, ada seorang bertanya: “Wahai Rasulullah! Apakah dosa yang paling besar di sisi Allah”? Rasulullah s.a.w. bersabda, “Engkau menjadikan sekutu bagi Allah sedangkan Dia menciptakan engkau”. Dia bertanya lagi, “Kemudian apa”? baginda menjawab, “Engkau membunuh anakmu kerana takut dia akan makan bersamamu”. Dia bertanya lagi, “Kemudian apa pula”? Baginda menjawab, “Kemudian engkau berzina dengan isteri jiranmu”. Lalu Allah ‘azzawajalla berfirman sebagai membenarkannya [i](Dan juga mereka yang tidak menyembah sesuatu yang lain bersama-sama Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah membunuhnya, kecuali dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh syarak) dan tidak pula berzina dan sesiapa melakukan yang demikian, akan mendapat balasan dosanya)”. [ii]


Sudah menjadi kebiasaan sahabat-sahabat Nabi s.a.w. sering bertanya Baginda perkara-perkara yang penting untuk menjadi panduan atau sempadan di dalam kehidupan mereka. Contohnya di dalam hadith ini seorang sahabat bertanyakan Baginda tentang dosa yang paling besar dengan tujuan supaya ia boleh mengelak diri daripada terjebak kedalamnya.

“Menjadikan sesuatu yang lain sebagai sekutu bagi Allah” bermaksud menjadikannya sebagai suatu yang setanding dan rakan kongsi dari segala segi termasuk kekuasaan dengan Allah ta’ala di samping ia mungkin menyalahi dan memusuhi rakan kongsi yang setanding dengannya itu. Ia juga memberikan maksud memberikan sifat-sifat ketuhanan kepada selain Allah atau mengganggap sesuatu yang lain dapat memberikan kepadanya sebagaimana yang diberikan oleh Allah. Maksudnya ialah melakukan syirik kepada Allah ta’ala. Dosa syirik adalah dosa yang paling besar di sisi Allah dan selagi seseorang itu tidak meninggalkan dosa tersebut Allah sama sekali tidak akan mengampunkannya. Allah ta’ala berfirman:

إِنَّ اللَّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا
Bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apajua) dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan Syariat-Nya) dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang besar. [iii]
Dan firman-Nya:
إِنَّ اللَّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيدًا

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempersekutukanNya dengan sesuatu (apa jua) dan akan mengampunkan yang lain daripada kesalahan (syirik) itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan hukum-hukumNya); dan sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu (apa jua), maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh. [iv]
Allah ta’ala menegaskan bahawa ia akan mengharamkan syurga kepada sesiapa yang melakukan syirik terhadapnya sebagaimana firman-Nya:
إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ
Bermaksud: Sesungguhnya sesiapa yang menyengukutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya Syurga dan tempat kembalinya ialah Neraka dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim. [v]

Dan tempat bagi mereka adalah neraka. Al-Quran menegaskan:

وَجَعَلُواْ لِلّهِ أَندَادًا لِّيُضِلُّواْ عَن سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُواْ فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَى النَّارِ

Dan mereka mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah untuk menyesatkan manusia dari jalanNya. Katakanlah (wahai Muhammad): Bersenang-senanglah kamu (bagi sementara di dunia), kerana sesungguhnya kesudahan kamu ke Neraka. [vi]

Allah ta’ala juga menggambarkan kebinasaan yang sangat buruk terhadap orang melakukan syirik. Firman-Nya:

وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ

Bermaksud: Dan sesiapa yang mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Allah maka seolah-olah dia jatuh dari langit lalu disambar oleh burung atau dihumbankan oleh angin ke tempat yang jauh (yang membinasakan). [vii]

Balasan yang sangat keras serta gambaran yang sangat buruk itu disebabkan oleh perbuatan syirik kepada Allah merupakan satu bentuk kezaliman yang sangat besar. Untuk menjelaskannya Allah ta’ala mengungkapkan kata-kata Luqman al-Hakim kepada anaknya yang berbunyi:


وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ

Bermaksud: Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa dia memberi nasihat kepadanya: Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar. [viii]

Zalim kerana meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya seperti memberikan kasih sayang, memohon kepada yang tidak sepatutnya, memberikan perhambaan kepada yang tidak layak dan sebagainya. Sebagaimana lawannya iaitu adil bermaksud memberikan kepada yang layak dan sesuai sahaja.

Oleh kerana itu Allah ta’ala melarang keras hamba-hamba-Nya daripada melakukan syirik terhadapnya supaya mereka tidak menempuh kecelakaan seperti yang dijelaskan di atas:


فَلاَ تَجْعَلُواْ لِلّهِ أَندَاداً وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

Maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa). [ix]

Di tempat yang lain Allah ta’ala menjelaskan bahawa orang yang melakukan syirik bukanlah bermakna ia langsung tidak beriman kepada Allah tetapi mereka menjadikan sesuatu yang lain seperti manusia, jin atau apa sahaja sebagai kongsi di dalam keimanan, pemberian kasih sayang dan sebagainya selain dari Allah. Namun begitu Allah mengingatkan kepada golongan musyrikin ini bahawa mereka akan menyesali perbuatan mereka itu. FirmanNya:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ (165) إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُواْ مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُواْ وَرَأَوُاْ الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبَابُ (166) وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُواْ لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّؤُواْ مِنَّا كَذَلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ وَمَا هُم بِخَارِجِينَ مِنَ النَّارِ

Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman sangat cinta kepada Allah. Dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahawa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya dan bahawa Allah amat berat siksaan-Nya (niscaya mereka menyesal). (Yaitu) ketika orang-orang yang diikuti itu berlepas diri dari orang-orang yang mengikutinya, dan mereka melihat siksa dan (ketika) segala hubungan antara mereka terputus sama sekali. Dan berkatalah orang-orang yang mengikuti: "Seandainya kami dapat kembali (ke dunia), pasti kami akan berlepas diri dari mereka, sebagaimana mereka berlepas diri dari kami." Demikianlah Allah memperlihatkan kepada mereka amal perbuatannya menjadi sesalan bagi mereka; dan mereka sama sekali tidak akan keluar dari api neraka. [x]


Begitulah keadaan orang yang mensyirikkan Allah di hari akhirat kelak bila sesuatu yang disekutukan selain dari Allah itu berlepas diri dari mereka. Di antara kata-kata syaitan sama ada yang sebenar atau yang berperangai sepertinya seperti manusia di mana ia menjadi sesuatu yang disekutukan dengan Allah itu di hari pembalasan kelak ialah seperti yang diceritakan oleh al-Quran:

وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Dan berkatalah pula Syaitan setelah selesai perkara itu: Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar dan aku telah menjanjikan kamu lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamu dan tiadalah bagiku sebarang alasan dan kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu; maka janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri. Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku. Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufur ingkarkan (perintah Tuhan) yang kamu sekutukan daku denganNya. Sesungguhnya orang-orang yang zalim (yang meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya) beroleh azab yang tidak terperi sakitnya. [xi]


[i] Al-Quran Surah al-Furqan ayat 68.
[ii] Sahih al-Bukhari Bab Firman Allah ta’ala ‘Dan Sesiapa Yang Membunuh Seorang Mukmin Dengan Sengaja, Maka Balasannya Ialah Neraka Jahannam’, Sahih Muslim Bab Syirik Adalah Merupakan Dosa Yang Paling Keji Dan Menerangkan Dosa Yang Paling Besar Selepasnya.
[iii] Al-Quran Surah an-Nisa’ ayat 48.
[iv] Al-Quran Surah an-Nisa’ ayat 116.

http://www.darulkautsar.net/print.php?page=&ArticleID=2611

0 comments:

Post a Comment